Rabu, 12 Jun 2013

# 25 tips hadapi stress

Assalamu'alaikum


alhamdulillah done with my first paper. and i have four papers more. huhuu >_< 

biasanya time exam lah waktu yg paling busy bagi student. tak kira lah student sekolah ke, student uni. then time tu lah tengok bilik berselerak dengan buku dan notes. dari atas meja pastu kat atas katil lagi ( same goes with me). ^ ^

okey this time nak share tips menghadapi stress. ooh stress be nice with me.

1. ingat ini ujian Allah

Allah swt tidak akan membebani seseorang hambaNya yg tidak mampu untuk menghadapi ujian tersebut. walau sukar macam mana pun ujian yg datang kepada seseorang, pasti Allah swt telah menyediakan jalan keluar. cuma kita perlu sabar sabar dan sabar sambil berdoa agar diberi kekuatan untuk hadapi ujian dengan fikiran yg positif. sentiasa bersangka baik dengan Allah swt. kadang-kadang kita berfikir kenapa Allah uji aku sebegini. muhasabah diri. Allah sebenarnya sayang pada kita. Dia nak uji tahap kesabaran kita sebab Dia nak tambah bonus pahala. so sweet kan.

"Allah tidak akan membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya"
al-Baqarah: 286

and furthermore kita jangan mudah mengalah dengan ujian yg datang. tapi jadikan ujian itu sebagai kekuatan pada kita untuk menjadi seorang yg lebih kuat.

" bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai dengan kemudahan"
al-Insyirah: 6



2. bertenang dan jangan terlalu menekan diri

when we're face with problems tak kisah lah masalah besar ke masalah kecik jangan nak pening-peningkan kepala memikirkannya 24 jam. rilek dulu. pasti ada jalan keluar. lupakan masalah tu sekejap. pergi tenangkan diri atau buat any activity yg boleh buat kita rasa happy. contohnya pergi holiday dengan kawan-kawan kat pantai. renung lama-lama pantai tu. kita ibaratkan hidup kita ni seperti pantai yg luas. kadang-kadang tenang dan kadang-kadang ada badai melanda. macam tu lah hidup kita. kadang-kadang okay without problems. tapi kadang-kadang bertimbun dengan masalah. melihat kebesaran dan keagungan Allah sebagai Pencipta Yang Agung. pantai memberi ketenangan pada hati yg resah. try buat !!! you will feel good and awesome. 





3. enjoy the problem

hidup tanpa ada ujian pasti tak meriah. always be happy je. stress boleh mengajar kita untuk balance kan emosi. ada masa happy, ada masa marah, ada masa sedih dan kecewa dan ada masa biasa-biasa sahaja. you just face the problem. at the same time think positive to get out with that problems and just enjoy. no need to be stress anymore, take your time insha Allah there must be a reason for all  your problems.




4. bincang masalah dengan orang lain

haa part ni pun penting jugak. jangan nak pendam sorang-sorang masalah yg kita ada. sometimes kita kena berani untuk luahkan pada orang lain masalah yg terpendam di hati. cari kawan-kawan, parents, kaunselor atau orang yg kita percaya boleh mendengar masalah kita tu. just sharing with them. mungkin orang lain boleh membantu bagi nasihat atau pandangan untuk selesaikan masalah tu. biasalah bila dah stress tu, fikiran dah bercelaru. can't think positive. then bila luahkan masalah pada orang lain at least kita  rasa lega ibarat dah buang segala bebanan yg ada.


last but not least. always pray to Him. because He know what is the best in your life. He don't give what you want but He will give you what you need in your life. selalu dalam hidup ini kita berfikir kenapa Allah uji aku dengan pelbagai ujian sampaikan kita rasa tak mampu nak hadapi ujian itu. like what i'm say, always think postive. mungkin kita tak nampak lagi kemanisan yg Allah akan bagi bila kita berjaya menghadapi ujian yg Dia hadirkan dalam hidup kita. And always pray to Him semoga diberi kekuatan untuk meneruskan ujian dan dugaan hidup. insha Allah. 

apabila kita redha pada sesuatu yg mengecewakan hati kita, maka Allah akan menggantikan kekecewaan itu dengan sesuatu yg tidak dijangka. i'm feeling so  great  ^ ^

## as reminder for myself too. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan