Ahad, 9 Disember 2012

# 6 kenangan itu indah

Assalamu'alaikum ^_^

Pengalaman lalu terkadang membuatkan hati kecil ini terusik, ketawa, sedih, marah... bila mengingati kisah masa lalu. dan terkadang kenangan masa lalu itu terlalu susah untuk dibuang dari kotak ingatan ini. masa lalu mengajar kita untuk menjadi lebih dewasa hari ini, menjadi lebih tabah menghadapi setiap dugaan yg mendatang. walau masa lalu itu ibarat awan mendung yg sentiasa mencurahkan hujan, tidak bererti hidup kita akan kelam selama-lamanya. Mungkin masa lalu itu, mengajar kita untuk lebih redha dengan setiap ketentuanNya.

Sesekali terlihat saat-saat indah bermain di bayangan mata, terlalu rindukan masa-masa lalu yg sering datang berlagu walau hanya di sebalik maya. kita melihat ke belakang dan mengharapkan saat itu kembali berulang. namun jawapannya hanya masa. waktu yg berlalu itu tidak mungkin menjengah kembali walau hanya seketika. kenangan dan ingatan itu milik Allah jua. Dia mengaturkannya adakalanya sebagai menduga, jalan kehidupan itu seiring ke hadapan dan kita seringkali menoleh ke belekang mencari apa? mencari duka lalu menangisinya?

palingkan wajahmu ke masa lalu sekadar sebentar cuma, untuk mencari pedoman dan pengajaran untuk hari muka. serahkan kepada Allah segala cerita, Dia yg mengaturnya. Dia telah menetapkan segalanya. untuk saat yg kehadapan, itulah kehidupan yg perlu diisi dengan segenap manfaat hanya dengan niat kerana Allah. dan setelah usaha, relakan segala berjalan seiring kehendakNya.



credit to page Aku Islam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan