Sabtu, 17 Disember 2011

MenTari Hidup

~ :. In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful .: ~

Jom layan lagu nasyid dari kumpulan Haikal ::. MeNtaRi HiDuP .:: Sangat suka lagu ni. Bait-bait liriknya terkandung seribu pengertian untuk ditafsir oleh akal dan untuk difahami oleh hati  supaya kita sentiasa berfikir dan bermuhasabah bahawa hidup ini terkadang banyak onak dan durinya. Dan mungkin dalam menyelusuri onak dan duri itu, kita pernah membuat kesilapan yg mungkin tidak disedari. Hanya padaNya Yang Esa tempat untuk memohon keampunan di atas setiap kekhilafan. Sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani setiap hambaNya.

Wahai qalbi aku rindu pada kasih dan sayang Rabbi.. wahai nafsi aku dahagakan rahmat jua keredaan dari Rabbi.. Wahai lisani, aku ingin setiap lafaz madahku tidak pernah lalai dari menyebut namaMu Rabbi. Agar aku sentiasa sedar bahawa Engkau sentiasa bersamaku, agar aku tidak terleka dengan segala mehnah duniawi yang bisa membuatkan aku terleka...


kala senja itu tiba,
ku termenung sendirian,
terasa diriku ini jauh
dari rahmat Tuhan..
dosa yg aku lakukan,
menerjah ruang fikiran,
masihkah ada untukku keampunan..

********
gelap rasa dunia ini,
tanpa cahaya Illahi,
baru kini ku sedari,
jalan yg aku lalui,
memusnah pedoman hidup,
melempar hatiku ini ke lembah kehinaan..

********
dalam kegelapan itu,
terbit cahaya drMu,
memandu hambaMu menuju iman,
menginsafi diri dgn ketakwaan dan kesabaran..
Kau terangi jalanku menuju syurgaMu,
dan Kau tunjuki dgn hidayahMu..
hanyalah padaMu ku hadapkan diri,
pohon keampunan..

********
wahai Yang Maha Pengasih,
bantulah hambaMu ini,
yg kian terumbang-ambing,
di dalam arus duniawi,
ku berdoa kpdMu,
memohon limpah rahmatMu,
mentari hidupku kan bersinar kembali...




Tiada ulasan:

Catat Ulasan